CG&BSAJ

2023 - Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3(2).

Número completo
Full number

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Los simuladores de negocios y la inteligencia artificial generativa aplicada en la educación universitaria: situación del estado del arte
Business simulators and generative artificial intelligence applied in university education: state of the state of the art

Hugo Alvarez Aranzamendi. (Perú).

Número completo
Full number

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Los simuladores de negocios y la inteligencia artificial generativa aplicada en la educación universitaria: situación del estado del arte
Business simulators and generative artificial intelligence applied in university education: state of the state of the art

Hugo Alvarez Aranzamendi. (Perú).

Resumen/Abstract

Resumen / Abstract


Los simuladores de negocios son herramientas educativas que permiten a los estudiantes experimentar situaciones del mundo real en un entorno seguro y controlado. La inteligencia artificial generativa (IAG) se puede utilizar para mejorar los simuladores de negocios de varias maneras, incluyendo la generación de escenarios más realistas, la evaluación del rendimiento de los estudiantes y la provisión de retroalimentación personalizada (Kolb et al., 2020). En este artículo se explora el estado del arte de los simuladores de negocios y la IAG aplicada en la educación universitaria. Se revisaron estudios de investigación publicados en los últimos cuatro años para identificar las tendencias emergentes en este campo. Los hallazgos de la investigación indican contundentemente que la IAG tiene el potencial de transformar y revolucionar la experiencia de aprendizaje de los estudiantes universitarios en los simuladores de negocios. Sin embargo, todavía hay desafíos importantes que deben abordarse, como la falta de datos y modelos entrenados, así como la dificultad para crear simulaciones hiperrealistas que a la vez sean intuitivas y fáciles de usar para los estudiantes.

At present, it can be seen that digital skills have become more relevant in the university environment, so this article seeks to show the perception of university students about the development of digital skills within the university educational context. For this purpose, a research was carried out with a non-experimental quantitative methodology with university students from the initial cycles and from the last academic cycle of a private institution in the city of Lima, Peru. For the collection of information, an electronic questionnaire and two discussion groups were implemented, one in the second cycle and the other in the last cycle of the university. Among the main results, it was found that students have a heterogeneous perception regarding the development of the different domains of digital competence, with those related to Communication and the creation/editing of multimedia content being stronger. The least developed are the competencies of the security and problem-solving domains. The students consulted state that they have improved their skills through a large number of digital practices guided by interaction and dynamics proposed in the use of simulators and autonomously, through interaction with their classmates, with the university's own resources. web and from personal experiences of trial and error. Finally, some proposals are presented that can be considered as articulating axes of the development of digital skills inside and outside the classroom with the use of simulators.

Palabras Clave/Keywords

Palabras Clave / Keywords


Inteligencia Artificial, Inteligencia Artificial Generativa, Modelos generativos, Simulador de negocios, Educación universitaria.

Artificial Intelligence, Generative Artificial Intelligence, Generative models, Business simulators, University education.

Cómo citar/How to cite

Cómo citar / How to cite


Alvarez Aranzamendi, H. (2023). Los simuladores de negocios y la inteligencia artificial generativa aplicada en la educación universitaria: situación del estado del arte. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3(2), 87-91. (www.businesssimulationjournal.com)



 

www.businesssimulationjournal.com

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

You are here: CG&BSAJ JOURNAL Current issue Uncategorised 2023 - Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3(2).