Campus Virtuales

Campus Virtuales (Vol. 13, Num. 02)

Número completo
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Computational thinking with Scratch or App Inventor in primary education
Pensamiento computacional con Scratch o App Inventor en la educación primaria

María Carmen Martínez-Murciano. San Cristobal de La Laguna (España).

David Pérez-Jorge. San Cristobal de La Laguna (España).

Artículo completo (inglés)

Full paper (English)

 

https://doi.org/10.54988/cv.2024.2.1364

 

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Computational thinking with Scratch or App Inventor in primary education
Pensamiento computacional con Scratch o App Inventor en la educación primaria

María Carmen Martínez-Murciano. San Cristobal de La Laguna (España).

David Pérez-Jorge. San Cristobal de La Laguna (España).

Artículo completo (inglés)

Full paper (English)

 

https://doi.org/10.54988/cv.2024.2.1364

 

Resumen/Abstract

Resumen / Abstract


Computational thinking (CT) is increasingly encouraged in subjects such as technology and digitalisation, and robotics. The effect on the development of generic competencies is of interest. This study investigates the use and effect of Scratch and App Inventor on the development of skills and competencies associated with CP (self-efficacy, motivation, creativity, collaborative work, algorithmic thinking, communication and social interaction) in primary education. A systematic review of articles in English and Spanish was conducted using the PRISMA statement, in the Web of Science (WOS), Dialnet and SCOPUS databases, obtaining 425 papers, from which 10 were finally selected. The results showed that both Scratch and App Inventor favour the development of skills and competencies for learning in the context of primary education and that these are underused strategies that should be promoted from the first years of compulsory education.

El pensamiento computacional (PC) se fomenta cada vez más, en asignaturas como tecnología y digitalización, y robótica, interesa el efecto sobre el desarrollo de competencias genéricas. Este estudio indaga sobre el uso y efecto de Scratch y App Inventor en el desarrollo de habilidades y competencias asociadas al PC (autoeficacia, motivación, creatividad, trabajo colaborativo, pensamiento algorítmico, comunicación e interacción social) en educación primaria. Se realizó una revisión sistemática de artículos en inglés y español utilizando la declaración PRISMA, en las bases de datos de Web of Science (WOS), Dialnet y SCOPUS, obteniendo 425 trabajos, de los que finalmente se seleccionaron 10. Los resultados mostraron que tanto Scratch como App Inventor favorecen el desarrollo de habilidades y competencias para el aprendizaje en el contexto de la educación primaria y que éstas son estrategias infrautilizadas que se deberían promover desde los primeros cursos de la educación obligatoria.

Palabras Clave/Keywords

Palabras Clave / Keywords


App Inventor, Scratch, Primary education, Motivation, Computational thinking.

App Inventor, Scratch, Educación primaria, Motivación, Pensamiento computacional.

Referencias/References

Referencias / References


Ref 1

Ref 2

Ref 3

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Cómo citar/How to cite

Cómo citar / How to cite


Martínez-Murciano, M. C.; Pérez-Jorge, D. (2024). Computational thinking with Scratch or App Inventor in primary education. Campus Virtuales, 13(2), 107-122. https://doi.org/10.54988/cv.2024.2.1364

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